محمد بن سیرین گوید: اگر بیندکه بر فراز آب همی رفت، چون آب دریا و رودخانه و آن چه بدین نماید، دلیل کند بر قوت ایمان و اعتقاد پاک وی، و اگر بیند که از آب صاف خوشگواری بسیار خورد، دلیل کند که عمرش دراز بود و معشیت وی خوش بود. اگر بیند که آب شور همی خورد، تاویل به خلاف این بود و اگر بیند که از دریا آب خوشگوار همی خورد، دلیل کند که به قدر آن، از پادشاه مال و نعمت یابد و اگر بیند که جمله آب دریا را بخورد، دلیل کند که پادشاهی همه جهان را بگیرد. و بعضی گویند که به قدر آن که از آب دریا خورده بود وی را بزرگی و مال و نعمت حاصل شود، جون آب روشن و صافی بود. اما اگر تیره بود، آن چه بدو رسد با رنج و سختی و بیم و ترس بود.ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند که آب گرم همی ریختند، چنانکه او را خبر نباشد، دلیل کند که بیمار شود یا غمی سخت بدو رسد و اگر بیند که در آب بیفتاد، دلیل کند که در رنج و غم گرفتار شود و اگر بیند که آب به جام برداشت، دلیل کند که بر مال و زندگی فریفته شود و اگر بیند که در کاسه آبگینه به زن خویش آب داد، و کاسه آبگینه را نسبت به جوهر زنان کرده اند و آب که در کاسه آبگینه باشد فرزند و طفل بود ک در شکم مادر باشد.اگر بیند کاسه بشکست و آب بریخت، دلیل کند که جفت او بمیرد و فرزندش بماند، اگر دید که آب بریخت و کاسه تهی ماند، دلیل کند که فرزندش بمیرد و زن او بماند، اگر بیند که بی بها آب به مردم همی داد، دلیل کند که در دنیا و آخرت خیر او به مردم برسد و جایگاه خراب آبادان کند. اگر بیند که در خانه که اندر آن آب ریخته بود داخل شد، دلیل کند که غمگین و متفکر گردد. اگر بیند که آب صافی در پیاله، مانند سگی خورد دلیل کند که زندگانی به عیش و عشرت گذراند، اما کاری کند که بلا و فتنه بدو رسد، که مال جمع را اندک اندک به مردمان بخشد و به خیرات خرج کند.جابر مغربی گوید: آب ها که به وقت زیاد شود، دلیل کند که در آن سال فراخی و نعمت بود و اگر آبهای بسیار دید که به زمین خورد، دلیل کند که مردمان عامه آن سال راسلامت و عافیت بود. و اگر بیند که آبها از سر مردمان فرود می آید ، دلیل کند که در آن سال نعمت و فراخی بود در آن دیار و اگر بیند در خانه وی آب تیره ایستاده باشد، تاویلش به خلاف این است.حضرت دانیال گوید: آب دادن باغ و کشت، از جوی ها و رودها، دلیل کند بر مال و رستگاری از غم و اندوه و آب دادن مردمان را،دلیل کد بر دین و دیانت و کردارهای نیک و پسندیده و اگر بیند که به آب اندر همی رفت و اندر آن وقت، تن او قوی بود، خاصه کاری اندر آنکار ظاهر گردد و اگر بیند که در آب صافی رفت و تن او پوشیده بود، دلیل بر قوت دین بود وتوکل کردن بر ایزد تعالی و استقامت کار وی و اگز آب پاک بر وی ریخت، دلیل کند که از آن کس خیر و منفعت بدو رسد و اگر آب تیره بر وی ریخت، تاویلش به خلاف آن بود.حضرت امام جعفر صادق فرماید: به آب فرو رفتن در خواب را، معبران بر پنج وجه تعبیر کنند. اول: یقین، دوم: قوت سوم: کار دشوار، چهارم: ندیمی، پنجم: عمل از جهت رئیس شهر. بدان که تعبیر باران درحرف (بی) بیان کنیم و تعبیر آب چشمه و آب جوی به حرف (جیم) و آب دریا را به حرف (دال) و آب رود به حرف (را) و آب کاریز به حرف (کاف) و هم بر این قیاس، خوابهای دیگر را به ترتیب هر چیزی به موضعش باز نمائیم.
نظرات شما عزیزان: